Home livsstil 4 gode råd til at komme i form (igen)

4 gode råd til at komme i form (igen)

af Ditte Borg Nielsen

Mange af os går konstant rundt med et ønske om at komme i form. Enten komme i form for første gang eller igen, hvis vi har ladet stå til i noget tid. Det er dog ikke alle, der tager tyren ved hornene og får gjort noget ved det. Så lige meget om du er nybegynder eller erfaren træner, har du måske brug for nogle redskaber og gode råd til at komme i gang med træningen.

Vi giver dig fire gode råd til at komme godt fra start fra, lige meget hvilket niveau du er på.

Få hjælp af en personlig træner

En personlig træner er et fantastisk redskab til at komme i god form. Du behøver ikke være helt nybegynder for at få gavn af et personligt træningsforløb – det er lige så gavnligt for en erfaren træner, der har brug for ny inspiration eller sidder fast uden nogen fremskridt. Du kan få skræddersyet et forløb, så det passer til dit fysiske niveau og erfaringsmiljø, og så det passer præcist til dig – for eksempel træningspræferencer, eventuelle skader, tid til træning om ugen og lignende.

Knaap.dk er en personlig træner, der tilbyder skræddersyede forløb, kostvejledning og 1-til-1-træning i privat træningscenter. Derudover er der fokus på holdbare resultater og en holdbar livsstilsændring, så du kan fortsætte den gode form og sunde kost, når dit forløb er slut.

Følg en træningsplan

Om du får hjælp fra en personlig træner eller gør det selv, kan det være en god idé at følge en træningsplan. Det giver dig nogle rammer for træningen og sikrer en stabil træningsrytme, fordi du har nogle bestemte øvelser, du skal lave på bestemte tidspunkter. Du sørger desuden for at komme hele kroppen rundt – uden en træningsplan er det måske fristende at springe ben- eller core-træning over, eller du kan komme til at fokusere for meget på styrke og glemme kondition.

En træningsplan kan også blot være en god idé, indtil du kommer ind i en god rytme. Brug den som vejledning, rettesnor, inspiration eller motivation, indtil du ikke har brug for den mere – så kan du enten lave en ny træningsplan eller skrotte den helt i en periode, indtil du føler, at du har brug for den igen.

Find en træningsform du kan lide

Når du skal i form, er der ikke én størrelse, der passer alle. For nogen er konditionstræning det værste, mens det for andre er styrketræning, der halter. Måske elsker du maskiner, mens din kollega elsker friløft. Der er ikke noget, der er forkert – det vigtigste er bare, at du finder den træningsform, der fungerer for dig.

Prøv forskellige træningsformer, øvelser, maskiner og teknikker ud, så du kan spore dig ind på, hvad du skal fokusere på. Måske overrasker du dig selv ved at finde ud af, at du elsker at løfte tunge vægte, eller at du føler dig allermest motiveret, hvis du når en halv time på løbebåndet i højt tempo, før du styrketræner.

Hold dig til realistiske mål

Det mentale er din største fjende, når du skal i form. Du kan blive træt, føle, at du fejler, eller overbevise dig selv om, at du ikke har tid. Realistiske mål er en god måde at undgå det på. Du kender dig selv bedst, så tænk over: Hvad vil du gerne opnå? Hvor lang tid har du til det? Har du redskaberne og tiden i hverdagen til det? Sæt dit mål efter de parametre, og vær klar til at ændre dem, hvis det bliver nødvendigt.

I stedet for at kræve af dig selv, at du går 10.000 skridt om dagen, kan du sætte et mål om at gå 5000 skridt om dagen og en længere gåtur i weekenden. Det virker måske ikke af meget – men hvis du slår dig selv i hovedet over ikke at have tid til en halvanden times gåtur om dagen, dropper du måske hurtigt gåturene i det hele taget, og så er lidt i det mindste bedre end ingenting.

Det kan også være, at du trives med ambitiøse mål, og så skal du selvfølgelig bare gå efter guldet. Bare du husker at være åben for at justere dem, hvis det ikke går, som du vil, så du kan holde ved de gode træningsrytmer og nå dine mål på den tid, det tager.