Sådan holder du dig i form som nybagt forældre

For mange er det utroligt svært at finde tid i det stramme hverdagsprogram til at holde sig i form. Ikke mindst for nybagte forældre, som har tusindvis af andre ting at se til, kan det være en udfordring, men det behøver det ikke at være.

Her får du tips til at holde dig i form som ny forældre.



Lav simple øvelser, når du vågner

Når vækkeuret ringer, har du som regel fem minutter, før du bør være ude af sengen. Disse kan du med fordel bruge på at lave et par simple øvelser, som desuden vil vække din krop. Du kan eksempelvis lægge dig på ryggen og tage fat om dine knæ. Så kører du dine knæ rundt i cirkulære bevægelser.

Efterfølgende strækker du benene og har disse løftet let fra madrassen, mens du bevæger dem fra side til side. Nu er din rygsøjle og din torso løsnet op og er klar til dagen, og du har forbrændt de første kalorier.

En bold som denne er også god at have i hjemmet. Image credits: Sagatrim.dk.

Lav en øvelse hver gang, du rører et dørhåndtag

En sjov måde at få motion på er ved at lave en regel om, at du skal lave en speciel øvelse hver gang, du rører et dørhåndtag. Det kan eksempelvis være squats, som er utroligt effektive.

Allerede før du tager på arbejde eller skal køre børnene i skole, har du sandsynligvis rørt mange dørhåndtag og dermed lavet mange gentagelser, og det er altså med til at holde dig i form, uden at du behøver at tage i træningscenteret.

Brug spillekort som guidelines

Mange synes, det kan være svært at finde flere timer til at træne, men de fleste holder nok alligevel et par minutters pause per times arbejde eller praktiske gøremål i huset.

Gør du også det, kan du bruge et sæt kort til at få trænet hver eneste gang. Det kan eksempelvis fungere således, at du giver hvert kort en specifik øvelse, og efter hver time, du har arbejdet, trækker du så tre kort og laver de tilhørende øvelser. På den måde får du hurtigt lavet mange øvelser på en dag, men du lægger end ikke mærke til det.

Alternativt kan du købe specielle træningskort, men du kan altså også sagtens bruge et ganske almindeligt sæt kort, så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang med det samme.

Et bord som dette kan også gøre turen på motionscyklen til en leg. Image credits: trademax.dk.

10-minutters-workout

Det sidste tip er at finde eller lave en effektiv 10-minutters-workoutrutine, som du kan køre igennem om aftenen, når børnene sover, eller mens der bliver sovet til middag.

Du kan finde rigtig mange gode træningsprogrammer, som kun tager ca. ti minutter at komme igennem, og giver du den gas i disse ti minutter, kan du altså sagtens forbrænde en hel del kalorier på denne måde.

Dét er til at overskue, og der er ingen, der ikke kan sætte ti sammenhængende minutter af til deres sundhed og velvære i løbet af en hel dag.

Oveni de andre småøvelser løber det op, og du har pludselig trænet hele kroppen uden at tænke over det.

Morten Storgaard

Jeg interesserer mig meget for indretning og pladsoptimering af små lejligheder og huse. Derudover elsker jeg at finde et godt tilbud med nethandel, og at gøre et godt køb. Jeg er desuden glad for røde bøffer og hård rock.