Sådan finder du den rigtige madras til dårlig ryg

Det er ikke det nemmeste i verden at finde den rigtige madras til din ryg.

Nogle mener, det kan gøre en kæmpe forskel at vælge en bestemt type madras, imens andre mener, der skal helt andre ting til. Faktisk findes der ikke en bestemt guide til, hvordan du finder den bedste madras, men der er nogle ting, du bør tage udgangspunkt i.

Før i tiden var det fakta, at man skulle have en stenhård madras, hvis man havde ondt i ryggen.

Sådan er det ikke længere.

God hvile og søvn

I bund og grund handler det om, at du skal kunne ligge godt på din madras, hvis du vil slippe af med dine rygsmerter. En god boxmaddras er ofte den bedste løsning!

Hvis du har svært ved at finde dig til rette, bør du muligvis kigge efter en anden løsning, som giver dig en mere afslappende følelse. Hvis du ikke slapper af, så bliver det også svært at slippe af med dine skavanker.

Generelt er det en fordel at vælge en madras med kvalitet uanset type. Hvis du betaler lidt ekstra, vil du også få bedre materialer, og det betyder blandt andet at madrassen holder noget længere uden at blive dårlig for din ryg.

Selvom det er mange penge, så er det en vigtig investering for dit velvære og helbred, at du har en god seng at sove i.

Forebyg rygsmerter

Når du har valgt den rette madras, er du desværre ikke færdig.

Det kan også være en god ide at investere i en elevationsseng, hvis du ofte har rygsmerter i sengen. Den hjælper dig til at skifte stilling, og at finde en god stilling når du har ondt.

Der findes rigtig mange måder, hvorpå du kan forebygge rygsmerter, som endnu ikke er blevet kroniske. Først og fremmest bør du indstille dig på, at det kræver stort fokus at slippe af med rygproblemer, og du skal være opmærksom på forskellige ting stort set hele tiden.

Gå ordentligt

Din kropsholdning er en af de bedste måder at håndtere dine rygproblemer. Når du går, bør du fokusere på at have en rank holdning, hvor du trækker skuldrene lidt tilbage og holder ryggen rank.

Det er bestemt ikke naturligt for alle, og det kræver stort fokus og tilvænning. Start med at tænke over det hver gang, du går rundt, så din krop automatisk vænner sig til at have en mere rank holdning.

Mange undersøgelser er blevet lavet, men mange af dem viser ikke et entydigt svar på, hvad man skal gøre med en dårlig ryg.

Sid ordentlig

Det er selvfølgelig også vigtigt, at du sidder ordentligt.

Særligt hvis du arbejder ved et skrivebord eller sidder meget ved computeren, bør du tænke over det. Hold ryggen ret og find positioner, hvor det både er behageligt og føles sundt for ryggen.

Træn ordentligt

Det er ikke nok at træne ryggen, hvis du gør det helt forkert. Der findes rigtig mange gode rygøvelser, som dog også skal udføres ordentligt, før de giver effekt.

Vær sikker på, at du har styr på teknikken, så du ikke risikerer at forværre dine smerter, fordi du ikke gør det rigtigt.

Træning er, som med så meget andet, en af de vigtigste veje ud af rygsmerter.

Morten Storgaard

Jeg interesserer mig meget for indretning og pladsoptimering af små lejligheder og huse. Derudover elsker jeg at finde et godt tilbud med nethandel, og at gøre et godt køb. Jeg er desuden glad for røde bøffer og hård rock.