4 Tips til at få børnene til at sove godt

Søvnen er vigtig for alle – hvor den er vigtig for det stressede individ i en hverdag fuld af tumult, er den fuldstændig altafgørende for et barn i voksealderen. At sove godt gør det muligt for barnet at udvikle sig. Al barnets energi bliver fra starten brugt på at forstå verden, dens normer og indlære de evner, koder og kompetencer, der eksisterer iblandt os. For at barnet skal finde glæde og energi til leg og udfoldelse, kræver det dyb restituering.

Børnefamilier udfordres ofte af, at barnet er uroligt og modstridende op til sengetid. Her er timerne inden søvnen præget af kaos fremfor ro og tryghed. Hvis du også finder det udfordrende at få dit barn til at falde i søvn, skal du læse med her.



I denne guide vil du hjælpes til at lære dit barn om gode sovevaner, og du vil få de rette metoder til at støtte barnet i at opnå den optimale søvn.

Aftenvaner gør barnet klar til at sove

Undgå at dit barn spiser, lige inden det skal sove. Fra aftensmaden og til sengetid bør der også kun foregå rolige aktiviteter, som ikke sætter hele kroppen i gang og overstimulerer dit barn.

Lys fra skærme er ikke godt, da det stimulerer og opfrisker hjernen. Derfor er alt elektronisk udstyr ikke at foretrække i aftentimerne. Typisk er det ikke selve det at sove, der er svært for barnet, men derimod at indstille sig på, at det nu er tid til at falde til ro. Gør det derfor klart for dit barn, at det snart er sengetid. Når barnet får at vide, at det snart skal sove, har det mulighed for at være mere afklaret med aftenrutinen og afrunde sin leg, inden det skal sove.

Faste, trygge soverutiner er det gode udgangspunkt

Barnet skal finde det behageligt, hyggeligt og trygt at falde til ro. Det kræver mere end blot at blive lagt i seng. I stedet bør en god rutine, som barnet finder afslappende og rar, implementeres. Rutinen skal vare mellem 20 og 30 min. og skal gøres til et fast mønster, så barnet genkender, at det snart er tid til at sove, og derfor vil forberede sig til dette mentalt. Rutinen skal bestå af, hvad dit barn finder komfortabelt; om det så er aftensang, godnathistorier eller rolig snak. Undgå dog skræmmende historier og tablets.

De rette omgivelser gør det lettere for søvnen at indtræffe

Vi sover alle bedre i komfortable omgivelser. Dette er bestemt ikke anderledes med børn. Specielt for børn, der i forvejen er sensitive og urolige ved sovetid, kan det være en klar fordel, at omstændighederne omkring søvnen er optimale, trygge og behagelige for barnet. Barnet bør sove i en seng, der passer dets størrelse og behov. Hvis det sover uroligt, kan det måske skyldes, at madrassen ikke støtter barnet korrekt. Kroppen slapper også bedst af ved en lidt køligere temperatur og i mørke og rolige omgivelser.

Ligeledes kan lækkert sengetøj, som barnet finder tryghed ved, være en beroligende faktor for barnet.

Find evt. det sengeudstyr, der passer dit barn, på https://sengetid.dk.

Urolighed efter sengetid

Selv når barnet er lagt til ro ved gode rutiner og i de behagelige omgivelser, sker det, at barnet kalder eller rejser sig. Dette sker ofte på grund af barnets egen stædighed, og fordi barnet endnu ikke har indstillet sig helt på, at det skal sove. Hvis barnet kalder, efter du har forladt værelset, så vent lige et øjeblik, inden du svarer. I dette tidsrum kan det ske, at barnet husker på, at det blot skal sove nu. Hermed får barnet muligheden for at berolige sig selv – måske endda nok til at kunne falde i søvn af sig selv.

Morten Storgaard

Jeg interesserer mig meget for indretning og pladsoptimering af små lejligheder og huse. Derudover elsker jeg at finde et godt tilbud med nethandel, og at gøre et godt køb. Jeg er desuden glad for røde bøffer og hård rock.